کشکول

شخصی (تو کشکول همه چیز پیدا میشه)

کشکول

شخصی (تو کشکول همه چیز پیدا میشه)

جوان غیر فعال دیروز؛ بیکار میانسال امروز

جمعیت فعال از لحاظ اقتصادی نشاندهنده تعدادی از جمعیت در سنین کار است که یا بیکار هستند یا شاغل در غیر این‌صورت در شمار جمعیت غیر فعال قلمداد میشوند. با توجه به تعاریف استاندارد، برای بیکاری سه شرط وجود دارد که عبارتند از"در هفته مرجع فاقد کار باشد، در هفته مرجع یا هفته بعد از آن آماده برای کار باشد و در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشد". مطرحترین آمار بایشان را شاهد خواهیم بود. گسترش تحصیلات دانشگاهی در کوتاه مدت بصورت مجازی منجر به کاهش نرخ بیکاری میشود لذا درصورتیکه تعداد قابل توجهی از جمعیت جوان به دلیل اشتغال به تحصیل در زمره جمعیت غیر فعال قرار گیرند و عدم برنامهریزی مناسب، بعد از فارغ التحصیلی به بیکار با تحصیلات بالا و همچنین در رده سنی بالاتر تبدیل میشوند. در صورتیکه در یک مقطع زمانی جمعیت غیر فعال به هر دلیلی کاهش یابد، نرخ بیکاری مجازاً کاهش پیدا میکند و بعد از طی بازه زمانی و با افزایش جمعیت فعال، دوباره نرخ بیکاران جوانان بهتر است مدافعان و منتقدان سیاستهای اشتغال زایی در هر دوره از روی کار بودن دولتها، و به دور از تعصبات جناحی به تمام جوانب آمارهای نیروی کار توجه نمایند. در حال حاضر وارث بیکاری میانسالانی هستیم که از هجوم موج غیر فعالانِ اقتصادی دیروز به بیکارانِ امروز و همچنین انتقال بیکاران به سنین بالاتر ایجاد شده است.


با مطالعه یک دهه اخیر آمارهای بازار کار یعنی سالهای 1385 تا 1394 ، نرخ بیکاری از 11/3 درصدر در سال 1385 به 11/1 درصد در سال 1394 رسیده است؛ هرچند طی این سالها با نوساناتی نیز همراه بوده است. حداکثر نرخ بیکاری در سال 1389 برابر 13/5 و در سالهای 1387 و 1392 10/4درصد را تجربه کرده است. نرخ مشارکت از 4/40درصد در سال 1385 به 38/2درصد در سال 1394 رسیده است. کما اینکه علیرغم کاهش نرخ مشارکت همانطور که ذکر شد؛ تعداد جمعیت فعال اقتصادی، از 23/5 میلیون نفر در سال 1385 به 24/7 میلیون نفر در سال 1394 رسیده است.
اکنون کشور علاوه بر موج جوانانِ بیکارِ جویای کار با موج میانسالان بیکار نیز مواجه است؛ همانطور که ذکر شد علاوه بر بیکاران، جمعیت جوان خارج از نیروی کار نیز بالقوه امکان تبدیل شدن به موج بیکاران درآیندهای نزدیک را دارند، امید است که بجای استفاده ابزاری از آمارهای نیروی کار، صرفاً جهت تأیید عملکرد یا نقد جناح رقیب، با همت مضاعف به رفع معضلات اشتغال جوانان پرداخته شود. (مقاله منتشر نشده)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد