کشکول

شخصی (تو کشکول همه چیز پیدا میشه)

کشکول

شخصی (تو کشکول همه چیز پیدا میشه)

خاطره استاد گرامی

با سلام

پس از 30 سال زیارت استاد گرامی ریاضی ام (در دبیرستان آیت الله منتظری) دست داد و خاطره های زیادی را زنده کرد لذا عکسم با ایشان را که مربوط به حدود سال 65 می باشد در وبلاگ قرار دادم.

من علمنی حرفاً

فقد صیرنی عبداً

سعیدرضا قدرت


پنجره جمعیتی در ایران؛ هدیه یا وام؟

دورانی که نزدیک به 70 درصد از جمعیت یک کشور در سنین 64-15سال قرار می­گیرد، به تعبیر جمعیت شناسان پنجره جمعیتی  و به تعبیر اقتصاددانان هدیه یا موهبت جمعیتی نامیده می‌شود. پنجره جمعیتی از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قابل بررسی است. آنچه در کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است مسئله ساختار سنی نامتناسبی است که حاصل دوره­ی افزایش جمعیت دهه شصت می­باشد. برآمدگی هرم سنی مربوط به موالید دهه شصت در مقاطع زمانی مختلف چالش­هایی را در مسیر توسعه ایجاد می­کند که به نوبه خود می­تواند فرصت­هایی طلایی را نیز برای کشور خلق نماید.

آنچه باید به آن توجه داشت سالمندی جمعیت است که در آینده تجربه خواهد شد و با توجه به ورود متولدین سال­های میانه دهه شصت به سنین سالمندی، تجربه سالمندی جمعیت سریع و اثر گذار خواهد بود. اگر برای جمعیت مزبور در سنین طلایی فعالیت، کار مناسب و با چشم انداز زمان بازنشستگی مهیا نشود، ورود آنان به سنین سالمندی، کشور را با مشکلات غیر قابل جبرانی مواجه خواهد کرد.

تعبیر وام (دِین) جمعیتی ناظر بر این معناست که فرصت استفاده از مرحله پنجره جمعیتی از دست رفته و به چالشی پیش رو تبدیل شده است.

برای مطالعه مقاله پنجره جمعیتی در ایران؛ هدیه یا وام؟ به سایت پژوهشکده آمار مراجعه نمایید.

ساختار سنی جمعیت ایران و بازار کار

ساختار نامتوازن جمعیتی کشور حاصل انفجار جمعیتی(Baby boom) است که در مقطع زمانی دهه­ های پنجاه و شصت شمسی رخ داده است که به متولدین دهه شصت معروف شده­ اند؛ برخی نیز از آن به متولدین دهه 1355-1365 یاد می­کنند. با نگاه دقیق به هرم جمعیتی و بررسی برآمدگی هرم جمعیتی مشاهده می­شود که اوج افزایش جمعیت بین سال های 1360 تا 1365 است و احتمالاً در سال 1363 اوج افزایش موالید رخ داده است. ررسی جداول طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سنین 20 تا 34‌ساله، از نرخ بیکاری بالاتری نسبت به کل کشور برخوردار است. نرخ بیکاری کل کشور 3 /12 درصد، نرخ بیکاری در سنین مورد مطالعه (20 تا 34 ساله) 8 /19 درصد بیشترین نرخ بیکاری نیز مربوط به سنین 20 تا 24‌ساله با 2 /28 درصد است. نرخ مشارکت نیز در سنین 20 تا 24‌ساله 5 /39 درصد بوده که نشان‌دهنده خروج تعداد قابل توجهی از جمعیت این سنین از جمعیت فعال است. مسلماً نرخ پایین نرخ مشارکت در سنین جوانی چالش‌های جدی به دنبال خواهد داشت. برآمدگی هرم جمعیتی که شامل موالید 15 سال است (سه گروه سنی پنج‌ساله) هم‌اکنون در مقاطع سنی جوانی و میانسالی است و در صورت عدم بهره‌مندی از فرصت در دسترس و عبور سنین مورد اشاره از سنین جوانی و میانسالی، مواجهه با چالش جمعیتی در آینده مسلم است.   اشتغال جوانان که همواره مورد تاکید برنامه‌ریزان کشور قرار داشته است، اگر با تاخیر صورت پذیرد و بعد از عبور سنین فوق‌الذکر از میانسالی و ورود به سنین سالمندی معضلات غیرقابل اجتنابی به دنبال خواهد داشت. در صورتی‌ که جمعیت واقع در سنین مورد بررسی قبل از اشتغال دائم با بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی، خدمات تامین اجتماعی و...، وارد سنین سالمندی شوند، جامعه با چالش‌های جدی و غیرقابل جبرانی روبه‌رو خواهد شد.

برای مطالعه مقاله ساختار سنی جمعیت ایران و بازار کار به سایت هفته نامه تجارت فردا مراجعه نمایید.

بی‌اعتمادی به آمار؛ حاصل ارائه آمار نادرست یا ارائه نادرست آمار؟

آمار علم جمع آوری ، تلخیص و انتشار داده­ هاست. پیشرفت­های چشم گیر این عرصه علم آمار را از محدوده ارائه ارقام، جداول آماری و نمودارها بسی فراتر برده است. ولی هنوز باور عمومی آمار را به جداول و نمودارهای آماری و ارقام ارائه شده در نشریات و مطبوعات می شناسد. در عرصه آمارهای رسمی زیاد هم این برداشت بی ربط نبوده و ما حصل کار همین ارقام و اطلاعات منتشره می باشد. سازمان‌هایی که آمارهای رسمی را منتشر می‌کنند بر ارائه درست آن تأکید دارند ولی با هربار ارائه آمارهایی نظیر نرخ تورم، نرخ بیکاری و... ، موجی در جامعه براه افتاده و با ارائه تحلیل‌های گوناگون، آمارهای رسمی را زیر سئوال برده و موجب بی اعتمادی عمومی به آمارهای رسمی می‌شود. استفاده ابزاری از آمار که از مصادیق ارائه نادرست آمار می‌باشد نیز بی اعتمادی به آمارها را افزایش داده و منفعتی نیز بر آن مترتب نیست. در سال‌های اخیر علاوه بر افکار عمومی برخی از مسئولین نیز با اظهار تردیدهایی بر بی اعتمادی می‌افزایند. ارائه آمار درست، ارائه درست آمار را نیز می‌طلبد.

مردم برخی آمارها را با وجود خود لمس می‌کنند هر چند شاخصی برای ارائه آن ندارند ولی کوفتن بر طبل نادرستی آمار به جای فرهنگ سازی هیچ فرد، گروه یا سازمانی را منتفع نمی‌کند.

برای مطالعه مقاله به آدرس هفته نامه تجارت فردا مراجعه کنید

علی تنهاست

بسمه تعالی

29 خرداد مصادف با سالروز فوت دکتر علی شریعتی است. به دلیل روی کار بودن حکومت پهلوی و ترس از نام شریعتی نتوانستند ایشان را در ایران دفن کنند(طبق وصیت در حسینیه ارشاد)،  لذا بدن مطهر ایشان به امانت در سوریه به خاک سپرده شد.

آیا زمان آن فرا نرسیده پیکر معلم شهید ما به خاک وطن برگردد.

قبل از اینکه ایشان را نیز مانند سید جمال تصاحب کنند.


لازم بذکر است سید جمال الدین اسد آبادی نیز در عثمانی آنروز (ترکیه امروزی)به امانت دفن شد و بعد گذشت یک دهه با ادعای افغانی بودن ایشان(جمال الدین افغانی) به کشور جدید التاسیس افغانستان انتقال یافت.

بعد از گذشت 36 سال هنوز نام شریعتی لرزه بر اندام متحجران می اندازد.

نقل از وبلاگ قدیمی ام

ذهن زیبا و زباله گردی

پیرمرد با یه کیسه زباله تو دستش داشت زباله­ها رو جستجو می­کرد، معلوم نبود دنبال چی می­گرده،گرسنشه یا مشکل رفتاری داره. پرسه زدن لای آشغال­ها منو یاد عزیزی انداخت که می­گفت: به چه اجازه ای فکر می­کنید به هرچی دلتون خواست می­تونین فکر کنید اونم صبح تا شب!

دستاش کثیف و لباس کدری داشت یاد کدورت ذهن میافتادم. شاید تازه کارتن خواب شده بود، یا گرسنه شاید هم مشکل رفتاری داشت هرچی که بود یاد میکروب و فلاکت افتادم.

خدا را شکر کسی از فکر دیگری خبر نداره! یا مثل داستان­های علمی تخیلی دستگاهی نیست فکر آدم­هارو به تصویر بکشه! راستی نکنه اینهم مثل بقیه پیش بینی ها فردا روزی اختراع بشه!! اول مصیبته ، چه خاکی تو سرمون کنیم. شاید هم خوب باشه شاید توفیق اجباری بشه و فکرامون رو جمع و جور کنیم و  هر آشغالی رو تو این ظرف نیاندازیم. مگه خدامون نگفته :«پس انسان باید به طعامش نظر کند» هرچند معنی ظاهریش هم مصداق داره ولی میگن غذای درون و خوراک روح از مصادیقش است. مگه میشه قبل نگاه کردن به بشقاب غذا خورد؟ شاید باب میل نباشه یا یه چیزی توش باشه مثل سوسکی چیزی.... . حالا ماها به خودمون اجازه می­دیم به هر چیزی فکر کنیم و هیچ لحظه­ای رو هم از دست ندیم انگار نذر کردیم ذهنمون معطل نباشه. تازه تلویزیون و رادیو کم بود اینترنت هم اومده، جستجو، مدل به­مدل اونهم بی هدف ، دست و موس هم اومدن کمک مبادا جای خالی پیدا شه. لااقل تو غذا خوردن هرچی لذت مهم باشه به تقویت خودمون هم فکر می­کنیم ولی ذهن بیچاره اجازه انتخاب رو هم نداره هرچی آشغال پیدا شه تو جاهای مختلفش جا میدیم.

 مواظب بودم از کنار پیرمرد که رد میشم تنم بهش نخوره و لباسام کثیف نشه. بازم خدا را شکر وقتی تو پیاده رو تو هم می­لولیم ذهنامون درش بسته است. ولی فکر کنم جای لطیف تری ذهنها یک کاسه هستند همه اثر گذار و همه اثر پذیر. پس به چیزای خوب فکر کنیم.

شاد باشید     


سلام

با سلام و درود

سعی میکنم مطالب از دست رفته در وبلاگ قدیمی در این وبلاگ باز سازی و به روز شود.

لذا عدم وجود نظم و ترتیب تاریخی به همین دلیل است.