کشکول

شخصی (تو کشکول همه چیز پیدا میشه)

کشکول

شخصی (تو کشکول همه چیز پیدا میشه)

امید زندگی

امید زندگی به تعداد سال هایی اطلاق می شود که انتظار می رود فرد از یک نسل فرضی به زندگی ادامه دهد. یعنی متوسط سال هایی که یک فرد از نسل خاص (متولدین یک سال شمسی) زندگی می کنند و تفاوت امید زندگی با متوسط سن فوت شدگان یک سال از اینجا ناشی می شود که فوت شدگان یک سال مربوط به نسل های مختلف ولی امید زندگی اشلره به متوسط سن یک نسل دارد.

تعریف امید زندگی

امید زندگی نشان دهنده تعداد سال­ هایی است که انتظار می­رود که یک فرد به زندگی خود ادامه دهد و برای فرد تازه بدنیا آمده امید زندگی در بدو تولد نامیده می­شود.

امید زندگی زنان همواره بیشتر از مردان است و  کشورهای توسعه یافته و دارای سطح بالای بهداشت، از  امید زندگی بالاتری برخوردارند.

امید زندگی و جدول عمر

جدول عمر که جدول مرگ و میر نیز نامیده می شود ابزاری جمعیت شناسانه است که برای مقاصد مختلفی از جمله سطح بهداشت جامعه و همچنین کاربرد در بیمه ها استفاده می شود. در جدول عمر بر پایه تعداد جمعیت یک نسل فرضی (معمولاً 100000 نفر) بنا شده و ورودی های آن میزان (نرخ) و احتمال مرگ و میر در هر گروه سنی است. از خروجی های جدول عمر امید زندگی در هر گروه سنی (به تفکیک جنس) است، یعنی تعداد سال هایی که هر فرد از نسل مفروض امید می رود به زندگی خود ادامه دهد.باید توجه داشت در ساخت جدول عمر فرض هایی وجود دارد از جمله اینکه رفتار مرگ و میر افراد در نسل مفروض مشابه رفتارمرگ و میر گروه های سنی در همان مقطعی است که اطلاعات مورد استفاده مربوط به آن مقطع است، چون با فرض قبلی اطلاعات مقطعی را جای اطلاعات نسلی قرار می دهند؛ در غیر اینصورت باید از اطلاعات یک نسل واقعی بعد از انقراض نسل استفاده کرده که در این صورت جدول عمر حاصله کاربرد لازم را نخواهد داشت.

امید زندگی یا امید به زندگی

متأسفانه واژه امید به زندگی اخیراً به جای امید زندگی استفاده می شود که رواج بسیاری از جمله در بین متخصصان داشته است. امید زندگی که ترجمه life table است در حقیقت نوعی امید ریاضی است در حالیکه امید به زندگی، اشتیاق به حیات را تداعی می کند. جمعیت شناسان کشورمان همواره بر استفاده از لفظ درست امید زندگی تأکید دارند.

امید زندگی در ایران

در سال 1390 امید زندگی در ایران در مردان 71/5 و در زنان 74 سال محاسبه شده است. که نسبت به سال 1385 به ترتیب 0/4 و 0/9 سال اضافه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد