کشکول

شخصی (تو کشکول همه چیز پیدا میشه)

کشکول

شخصی (تو کشکول همه چیز پیدا میشه)

پنجره جمعیتی در ایران؛ هدیه یا وام؟

دورانی که نزدیک به 70 درصد از جمعیت یک کشور در سنین 64-15سال قرار می­گیرد، به تعبیر جمعیت شناسان پنجره جمعیتی  و به تعبیر اقتصاددانان هدیه یا موهبت جمعیتی نامیده می‌شود. پنجره جمعیتی از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قابل بررسی است. آنچه در کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است مسئله ساختار سنی نامتناسبی است که حاصل دوره­ی افزایش جمعیت دهه شصت می­باشد. برآمدگی هرم سنی مربوط به موالید دهه شصت در مقاطع زمانی مختلف چالش­هایی را در مسیر توسعه ایجاد می­کند که به نوبه خود می­تواند فرصت­هایی طلایی را نیز برای کشور خلق نماید.

آنچه باید به آن توجه داشت سالمندی جمعیت است که در آینده تجربه خواهد شد و با توجه به ورود متولدین سال­های میانه دهه شصت به سنین سالمندی، تجربه سالمندی جمعیت سریع و اثر گذار خواهد بود. اگر برای جمعیت مزبور در سنین طلایی فعالیت، کار مناسب و با چشم انداز زمان بازنشستگی مهیا نشود، ورود آنان به سنین سالمندی، کشور را با مشکلات غیر قابل جبرانی مواجه خواهد کرد.

تعبیر وام (دِین) جمعیتی ناظر بر این معناست که فرصت استفاده از مرحله پنجره جمعیتی از دست رفته و به چالشی پیش رو تبدیل شده است.

برای مطالعه مقاله پنجره جمعیتی در ایران؛ هدیه یا وام؟ به سایت پژوهشکده آمار مراجعه نمایید.

نظرات 1 + ارسال نظر
طه دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 21:01

با تشکر از انتشار مطالب مفید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد